V tomto dokumentu najdete odpovědi na otázky, které dostávám jako správce
sítě nejčastěji. Protože se často opakují, předpokládám, že by mohly
zajímat více lidí, především studenty a zaměstnance UK z areálu v Celetné
ulici. Otázky a odpovědi průběžně doplňuji, veškeré připomínky vítám.
Doporučuji také nejčastěji kladené dotazy na LVT FF UK
(především pro majitele konta na serveru praha1.ff.cuni.cz).
Vladimír Horák vhor@cuni.cz 09. ledna 2006
Na svého správce pošty, postmastera. Předtím si ale přečtěte další zde uvedené otázky, možná najdete řešení svého problému sami. Kdo je postmaster, jaká je jeho adresa - viz též http://www.cuni.cz/cucc/email/email.html .
Podívejte se do textu vráceného dopisu. Bude obsahovat vysvětlení (anglicky) toho, proč nebyl dopis doručen. Více informací najdete v povídání o elektronické poště na http://www.cuni.cz/cucc/email/email.html .
Zkuste si poslat dopis sami sobě. Pokud ho dostanete, je pravděpodobně všechno v pořádku a asi vám nikdo nenapsal. Pokud čekáte dopis a jste si jisti, že vám byl odeslán, viz další body.
Jste si jistý, že vám byl skutečně odeslán? Ověřte si to napřed u
odesílatele.
Pokud vám dopis opravdu poslal a vy jste ho nedostali, obraťte se na svého
správce pošty (postmastera).
Aby mohl správce zjistit příčinu, potřebuje znát co nejvíce konkrétních
informací o konkrétních dopisech:
Dopisy starší než jeden týden se dohledávají obtížně, proto neváhejte.
Přečtěte si také náledující bod, kde jsou uvedené některé možné příčiny "ztráty" dopisu.
Dopis se může ztratit kvůli chybě v konfiguraci serveru nebo při poruše, například při havárii pevného disku. Existují však další příčiny "ztráty" dopisů, které správce nemůže nijak ovlivnit a které jsou hlavně věcí odesílatele a příjemce:
Viz též kapitola Přístup přes modem.
Potřebné informace najdete v návodu E-mail na mobilní telefony (http://www.cuni.cz/cucc/mobil/index.html ).
K dispozici je program Maildrop. Návod
najdete na http://www.cuni.cz/cucc/email/maildrop.html
.
Používání dvou různých programů pro čtení pošty vede bohužel k jevům, které jste popsal. Po nějaké době člověk ztratí přehled, kde který dopis vlastně má. Doporučuji proto dvě možnosti:
Buď se rozhodnout pro jeden program a zůstat u něj. Pokud čtete mail jen ze své kanceláře, zvolte Outlook kvůli snadnější práci s přílohami.
Nebo chcete-li si podržet možnost přečíst si mail odkudkoliv pomocí pine, dodržujte následující režim práce:
Zkontrolujte, zda nemáte v nastavení zaškrtnuto "ponechávat poštu na serveru". Pokud ano, tuto volbu zrušte. Dopisy se totiž hromadily na serveru a zaplnily všechen přidělený prostor a to bez ohledu na to, že jste je v Outlooku mazala.
Zkontrolujte, zda máte nastavený správný SMTP server - měl by být ve stejné lokální síti, ve které je váš počítač. Jste-li připojeni přes modem, viz též kapitola Připojení přes modem .
Každý, kdo má konto na serveru dec59.ruk.cuni.cz, se může připojit k Internetu přes naše modemy. Telefonní čísla a podrobný návod najdete na http://www.cuni.cz/dialup .
Při připojení k Internetu přes naše modemy budete platit standardní telefonní poplatky jako za obyčejný hovor. Tarif Internet 2000 nemáme a neuvažujeme o něm, protože by to vyžadovalo poměrně velké investice. Chcete-li mít připojení k Internetu levnější, můžete využít nabídky "Internet zadarmo" některého komerčního providera - např. www.volny.cz , www.worldonline.cz , www.quick.cz .
Jasná nevýhoda jsou vyšší telefonní poplatky, protože nemáme tarif Internet 2000. Další "nepříjemnost" je požadavek měnit si pravidelně heslo.
Některé možné výhody:
V nastavení poštovního klienta nastavte jako POP server univerzitní server a použijte login a heslo od univerzitní e-mail schránky. Jako SMTP server nastavte buď SMTP server providera (jméno SMTP serveru providera najdete na jeho www stránkách nebo ve smlouvě o připojení) nebo univerzitní server (v tom případě musíte nastavit SMTP authentikaci ).
Pravděpodobně máte ve svém poštovním klientovi stále nastavený SMTP server univerzity. Problém je důsledkem ochrany proti zneužití našeho serveru k rozesílání reklamních dopisů. Máte dvě možnosti:
Použijte univerzitní STMP server a nastavte v poštovním klientovi SMTP authentikaci .
Podrobné informace najdete na http://www.cuni.cz/cucc/email/hesla.html
Ano. Dopisy nesmažte, neodpovídejte na ně a co nejdříve se obraťte na svého správce sítě.
Nejprve se zeptejte, zda vaše pracoviště nemá koupenou multilicenci na některý antivirový program a požádejte o jeho nainstalování. RUK multilicenci má, FF UK také (pro všechna pracoviště - hlavní budova, Celetná, Hybernská...).
Spusťte program (kliknutím na ikonu v pravém dolním rohu obrazovky), v menu Tools vyberte funkci AutoDownload. Postupujte podle pokynů. Doporučuji tak jednou za týden a když uslyšíte o nějakém novém viru.
Když se objeví nový virus a začne se šířit, do databáze antivirových programů se dostane až po několika dnech (nebo hodinách). Takže bohužel absolutní jistotu mít nemůžete, jen asi tak 98%. Nadále přistupujte ke všem neznámým programům a dokumentům s makry s nedůvěrou.
Podívejte se na http://ca.com/virusinfo/.
Obsahuje varování také odvolání na nějakou www stránku s popisem viru (nejen jméno firmy)? Obsahuje konkrétní datum, kdy se virus objevil (ne relativní typu "včera" nebo "minulý týden")? Opravdové varování by mělo tyto údaje obsahovat. Podívejte se do databáze virů nějaké slušné antivirové firmy (například http://ca.com/virusinfo/ ). Pokud tam virus tohoto jména nenajdete, jde pravděpodobně o něčí vtip.
Pravděpodobně jde o dokumenty, které jsou zkomprimované v souboru s příponou .ZIP (nebo .arj, .rar apod.). Antivirový program umí otestovat takto zabalené soubory, neumí z nich ale viry odstranit. Řešení - rozbalte .ZIPu do nějakého adresáře, soubory v adresáři odvirujte, původní .ZIP smažte.
Doporučuji použít místo telnetu z windows program TeraTerm. Dá se nahrát
z ftp://ftp.ruk.cuni.cz/pub/net/ssh-windows/tterm/terraterm.zip
.
Je to upravená verze, která je vylepšená o správné kódování češtiny
a kromě telnetu umí i ssh (šifrovaný telnet).
Archiv rozbalit (můžete použít program WinZip, zkušební verze se dá
nahrát z www.winzip.com
) do nějakého adresáře (například C:\Program Files\TeraTerm) a udělat si
ručně ikonku z pracovní plochy. Po spuštění zadat jméno serveru a zvolit
"telnet".Jméno serveru se dá nadefinovat v menu Setup/TCPIP. Můžete
také nechat zvoleno "ssh" - pak se vás to napřed zeptá ve zvláštním
okně na login a heslo. Ssh doporučuji - celá komunikace mezi PC a serverem je
pak šifrovaná a heslo nemůže nikdo odposlouchat. Poprvé se to také zeptá,
jestli má uložit klíč serveru - řekněte, že ano. Přes TeraTerm jde také
tisknout (to přes telnet z windows nejde). Má jen jednu nepříjemnou
vlastnost - občas se přestane rolovat obrazovka a všechno se přepisuje na
nejspodnějším řádku. V tom případě se musí udělat "Control/Reset
terminal" a pokračovat.
Obraťte se na správce univerzitního serveru, zařídí distribuci skupiny na news.cuni.cz.
Obraťte se na správce serveru, pro vybrané skupiny je možné prodloužit expirační dobu.
Na náš news server news.cuni.cz je povolený přístup jen z počítačové sítě univerzity a několika dalších sítí převážně v Praze. Pokud se připojujete přes nějakého komerčního providera (včetně dialup přístupu "zadarmo"), potřebujete pro přístup na news server login a heslo. Obraťte se na správce serveru.
Odpověď na tuto otázku kdykoliv zní: Ano.
Internet je obrovská síť s miliony počítačů. S pravděpodobností
100% je v každém okamžiku nějaká část Internetu porouchaná, pár tisíc
počítačů je mimo provoz.
Ale vy jste pravděpodobně nemyslel svou otázku takto. Můžete své problémy
blíže specifikovat?
Jejich seznam najdete na Bráně k informacím http://bi.cuni.cz
Protože nejsou volně přístupné. Univerzita Karlova za ně platí a přístup k nim je proto povolen jen z počítačů v síti univerzity (na katedrách, v učebnách apod.).
Máte-li konto na nějakém unixovém serveru univerzity, můžete využít náš proxy server. Podrobný návod najdete zde .
Možná u nás v ÚVT UK, když jste tu byl(a) na konzultaci.
Není. Studenti FF UK mohou používat učebny na hlavní budově FF UK na Nám. J. Palacha a ve Šporkově paláci v Hybernské ulici, studenti všech fakult UK mohou používat učebny v novém areálu UK v Jinonicích.
"Často kladené otázky" (Frequently Asked Questions). Pojem vznikl v pravěku počítačových sítí v prvních elektronických konferencích. Správci konferencí začali vypracovávat seznamy otázek, které se v konferenci často opakovaly. Tyto seznamy otázek (a pochopitelně i odpovědí na ně) pak pravidelně posílali do konference, později zveřejňovali na www serverech. Před posláním dotazu do konference nebo správci serveru se zkuste podívat do příslušných FAQ. Pravděpodobně tam svou otázku a odpověď na ni najdete.
Celosvětová počítačová síť, založená na protokolech IP. Neplést s programem "Internet Explorer".
Program firmy Microsoft, prohlížeč (browser) www. Neplést se sítí "Internet".
Vladimír Horák vhor@cuni.cz 09. ledna 2006