Odpovědi na nejčastější otázky (FAQ)

V tomto dokumentu najdete odpovědi na otázky, které dostávám jako správce sítě nejčastěji. Protože se často opakují, předpokládám, že by mohly zajímat více lidí, především studenty a zaměstnance UK z areálu v Celetné ulici. Otázky a odpovědi průběžně doplňuji, veškeré připomínky vítám.
Doporučuji také nejčastěji kladené dotazy na LVT FF UK
(především pro majitele konta na serveru praha1.ff.cuni.cz).

Vladimír Horák vhor@cuni.cz   09. ledna 2006


Obsah:

  • E-mail
  • Doručování dopisů, ztrácení dopisů
  • Přesměrování pošty na jinou adresu, automatické třídění
  • Poštovní programy pro Windows (POP)
  • Přístup přes modem
  • Hesla, bezpečnost, viry
  • Telnet
  • News
  • Internet obecně
  • Počítačové učebny
  • Databáze, informační zdroje, přístup k nim
  • Ztráty a nálezy
  • Pojmy

  • E-mail

    Problémy s doručováním/ztrátou dopisů

    Mám problémy s e-mailem. Na koho se mám obrátit?

    Na svého správce pošty, postmastera. Předtím si ale přečtěte další zde uvedené otázky, možná najdete řešení svého problému sami. Kdo je postmaster, jaká je jeho adresa - viz též http://www.cuni.cz/cucc/email/email.html .  

    Proč se mi dopis vrátil zpět?

    Podívejte se do textu vráceného dopisu. Bude obsahovat vysvětlení (anglicky) toho, proč nebyl dopis doručen. Více informací najdete v povídání o elektronické poště na http://www.cuni.cz/cucc/email/email.html

    Proč mi už tři dny nepřišel jediný dopis? Není někde na serveru závada?

    Zkuste si poslat dopis sami sobě. Pokud ho dostanete, je pravděpodobně všechno v pořádku a asi vám nikdo nenapsal. Pokud čekáte dopis a jste si jisti, že vám byl odeslán, viz další body.

    Nedostal jsem dopis. Proč?
    Ztrácí se mi dopisy. Co se děje?

    Jste si jistý, že vám byl skutečně odeslán? Ověřte si to napřed u odesílatele.
    Pokud vám dopis opravdu poslal a vy jste ho nedostali, obraťte se na svého správce pošty (postmastera). 
    Aby mohl správce zjistit příčinu, potřebuje znát co nejvíce konkrétních informací o konkrétních dopisech:

    Dopisy starší než jeden týden se dohledávají obtížně, proto neváhejte.

    Přečtěte si také náledující bod, kde jsou uvedené některé možné příčiny "ztráty" dopisu.

    Jak se může stát, že se dopis ztratí?

    Dopis se může ztratit kvůli chybě v konfiguraci serveru nebo při poruše, například při havárii pevného disku. Existují však další příčiny "ztráty" dopisů, které správce nemůže nijak ovlivnit a které jsou hlavně věcí odesílatele a příjemce:

    Nemohu odeslat některé dopisy, když jsem připojený přes modem

    Viz též kapitola Přístup přes modem.

    Přesměrování pošty, třídění dopisů

    Jak nastavit přesměrování e-mailů na jinou adresu?
    Je možné nechat si posílat kopie e-mailů na mobilní telefon?

    Potřebné informace najdete v návodu E-mail na mobilní telefony (http://www.cuni.cz/cucc/mobil/index.html ).

    Je možné došlé dopisy automaticky zpracovávat? Například posílat si na mobil jen dopisy od určitých lidí, některé dopisy rovnou mazat apod.?

    K dispozici je program Maildrop. Návod najdete na http://www.cuni.cz/cucc/email/maildrop.html .

    Poštovní klienti pod Windows - Outlook, Netscape

    Dosud jsem četl poštu na unixu programem pine. To proto, abych mohl pracovat odkudkoliv. Ted používám i program MS Outlook na počítači v kanceláři, abych mohl snadno pracovat s přílohami. Ale k dopisům v Outlooku se už nedostanu přes pine a z Otlooku se zase nedostanu k dopisům, které jsem si uložil v pine do nějakého folderu. Kromě toho mám pocit, že se mi část pošty někam ztrácí. Dá se to nějak vyřešit?

    Používání dvou různých programů pro čtení pošty vede bohužel k jevům, které jste popsal. Po nějaké době člověk ztratí přehled, kde který dopis vlastně má. Doporučuji proto dvě možnosti:

    Buď se rozhodnout pro jeden program a zůstat u něj. Pokud čtete mail jen ze své kanceláře, zvolte Outlook kvůli snadnější práci s přílohami.

    Nebo chcete-li si podržet možnost přečíst si mail odkudkoliv pomocí pine, dodržujte následující režim práce:

    Začala jsem na poštu používat program Outlook (nebo Netscape, Eudora...). Asi po dvou měsících mi přestaly chodit nové dopisy a dostávám chybové hlášení.

    Zkontrolujte, zda nemáte v nastavení zaškrtnuto "ponechávat poštu na serveru". Pokud ano, tuto volbu zrušte. Dopisy se totiž hromadily na serveru a zaplnily všechen přidělený prostor a to bez ohledu na to, že jste je v Outlooku mazala.

    Nemohu z Outlooku (Netscape, Eudora) odeslat některé dopisy.

    Zkontrolujte, zda máte nastavený správný SMTP server - měl by být ve stejné lokální síti, ve které je váš počítač. Jste-li připojeni přes modem, viz též kapitola Připojení přes modem .


    Připojení přes modem

    Ráda bych se připojila na server UK přes modem. Můžete mi poradit?

    Každý, kdo má konto na serveru dec59.ruk.cuni.cz, se může připojit k Internetu přes naše modemy. Telefonní čísla a podrobný návod najdete na http://www.cuni.cz/dialup .

    Máte nebo budete v budoucnu mít tarif Internet 2000?

    Při připojení k Internetu přes naše modemy budete platit standardní telefonní poplatky jako za obyčejný hovor. Tarif Internet 2000 nemáme a neuvažujeme o něm, protože by to vyžadovalo poměrně velké investice. Chcete-li mít připojení k Internetu levnější, můžete využít nabídky "Internet zadarmo" některého komerčního providera - např. www.volny.cz , www.worldonline.cz , www.quick.cz .

    Má tedy smysl používat připojení přes modemy UK?

    Jasná nevýhoda jsou vyšší telefonní poplatky, protože nemáme tarif Internet 2000. Další "nepříjemnost" je požadavek měnit si pravidelně heslo.

    Některé možné výhody:

    Jak číst svou univerzitní e-mailovou schránku z domova, když používám dialup přes komerčního providera?

    V nastavení poštovního klienta nastavte jako POP server univerzitní server a použijte login a heslo od univerzitní e-mail schránky. Jako SMTP server nastavte buď SMTP server providera (jméno SMTP serveru providera najdete na jeho www stránkách nebo ve smlouvě o připojení) nebo univerzitní server (v tom případě musíte nastavit SMTP authentikaci ).

    Nemohu odeslat některé e-maily. Začalo to poté, co jsem si místo připojení přes modemy univerzity zařídil připojení přes volny.cz. Dopisy určené někomu na univerzitě (adresa končí ..cuni.cz) se odeslat podaří, ostatní ne.

    Pravděpodobně máte ve svém poštovním klientovi stále nastavený SMTP server univerzity. Problém je důsledkem ochrany proti zneužití našeho serveru k rozesílání reklamních dopisů. Máte dvě možnosti:

    1. nastavit SMTP authentikaci (doporučeno)
    2. nastavit vašemu poštovnímu klientovi jiný SMTP server - konkrétně server providera (zkuste smtp."domena providera", např. smtp.volny.cz apod. nebo hledejte na stránkách technické podpory providera).

    Připojuji se přes různé providery střídavě a hrozně mě otravuje měnit pokaždé jméno SMTP serveru. Nedá se to nějak obejít?

    Použijte univerzitní STMP server a nastavte v poštovním klientovi SMTP authentikaci .


    Hesla, bezpečnost , viry

    Proč je omezená doba platnosti hesla na dec59?
    Jak si heslo prodloužím?
    Co dělat, když jsem zapomenul heslo?

    Podrobné informace najdete na http://www.cuni.cz/cucc/email/hesla.html

    Dostávám od někoho elektronickou poštou obtěžující/výhružné dopisy. Dá se s tím něco dělat?

    Ano. Dopisy nesmažte, neodpovídejte na ně a co nejdříve se obraťte na svého správce sítě.

    Můžete nám doporučit dobrý antivirový program a pokud možno aby byl zadarmo?

    Nejprve se zeptejte, zda vaše pracoviště nemá koupenou multilicenci na některý antivirový program a požádejte o jeho nainstalování. RUK multilicenci má, FF UK také (pro všechna pracoviště - hlavní budova, Celetná, Hybernská...).

    Jak u programu Inoculate aktualizuji databázi virů, aby program znal i nové viry?

    Spusťte program (kliknutím na ikonu v pravém dolním rohu obrazovky), v menu Tools vyberte funkci AutoDownload. Postupujte podle pokynů. Doporučuji tak jednou za týden a když uslyšíte o nějakém novém viru.

    Takže po aktualizaci můžu mít jistotu, že můj počítač nemůže napadnout žádný virus?

    Když se objeví nový virus a začne se šířit, do databáze antivirových programů se dostane až po několika dnech (nebo hodinách). Takže bohužel absolutní jistotu mít nemůžete, jen asi tak 98%. Nadále přistupujte ke všem neznámým programům a dokumentům s makry s nedůvěrou.

    Antivirus mi našel nějaký vir a vypsal jeho jméno. Kde se dovím, co vlastě ten virus dělá?

    Podívejte se na http://ca.com/virusinfo/.

    Dostal jsem od známého e-mailem varování před nějakým novým virem. Prý je velmi škodlivý a varování před ním vydala včera firma IBM (Microsoft, AOL, General Motors, Ministerstvo školství...) a mám před ním varovat všechny své známé. Je to pravda?

    Obsahuje varování také odvolání na nějakou www stránku s popisem viru (nejen jméno firmy)? Obsahuje konkrétní datum, kdy se virus objevil (ne relativní typu "včera" nebo "minulý týden")? Opravdové varování by mělo tyto údaje obsahovat. Podívejte se do databáze virů nějaké slušné antivirové firmy (například http://ca.com/virusinfo/ ). Pokud tam virus tohoto jména nenajdete, jde pravděpodobně o něčí vtip.

    Pustil jsem antivirus na svůj zavirovaný počítač. Našel a odstranil většinu virů, některé ale jen oznámí a neodstraní. Přitom zavirované dokumenty nutně potřebuji. Co s tím?

    Pravděpodobně jde o dokumenty, které jsou zkomprimované v souboru s příponou .ZIP (nebo .arj, .rar apod.). Antivirový program umí otestovat takto zabalené soubory, neumí z nich ale viry odstranit. Řešení - rozbalte .ZIPu do nějakého adresáře, soubory v adresáři odvirujte, původní .ZIP smažte.


    Telnet

    Mám problémy s programem telnet ve Windows. Při čtení pošty se nezobrazuje dobře diakritika a nefunguje tisk dopisů.

    Doporučuji použít místo telnetu z windows program TeraTerm. Dá se nahrát z ftp://ftp.ruk.cuni.cz/pub/net/ssh-windows/tterm/terraterm.zip .
    Je to upravená verze, která je vylepšená o správné kódování češtiny a kromě telnetu umí i ssh (šifrovaný telnet).
    Archiv rozbalit (můžete použít program WinZip, zkušební verze se dá nahrát z www.winzip.com ) do nějakého adresáře (například C:\Program Files\TeraTerm) a udělat si ručně ikonku z pracovní plochy. Po spuštění zadat jméno serveru a zvolit "telnet".Jméno serveru se dá nadefinovat v menu Setup/TCPIP. Můžete také nechat zvoleno "ssh" - pak se vás to napřed zeptá ve zvláštním okně na login a heslo. Ssh doporučuji - celá komunikace mezi PC a serverem je pak šifrovaná a heslo nemůže nikdo odposlouchat. Poprvé se to také zeptá, jestli má uložit klíč serveru - řekněte, že ano. Přes TeraTerm jde také tisknout (to přes telnet z windows nejde). Má jen jednu nepříjemnou vlastnost - občas se přestane rolovat obrazovka a všechno se přepisuje na nejspodnějším řádku. V tom případě se musí udělat "Control/Reset terminal" a pokračovat.


    News

    Skupina, která mě zajímá, na univerzitním serveru není. Přitom čtení příspěvků z originálního serveru je hodně pomalé. Co mám dělat?

    Obraťte se na správce univerzitního serveru, zařídí distribuci skupiny na news.cuni.cz.

    Starší příspěvky ze skupiny, které mě zajímá, nevydrží na news.cuni.cz dost dlouho. Dá se s tím něco udělat?

    Obraťte se na správce serveru, pro vybrané skupiny je možné prodloužit expirační dobu.

    Jsem-li připojený k Internetu přes modem, nemohu číst diskusní skupiny na univerzitním news serveru news.cuni.cz. Všechno ostatní přitom funguje, z počítače na katedře se přitom na news dostanu. V čem je problém?

    Na náš news server news.cuni.cz je povolený přístup jen z počítačové sítě univerzity a několika dalších sítí převážně v Praze. Pokud se připojujete přes nějakého komerčního providera (včetně dialup přístupu "zadarmo"), potřebujete pro přístup na news server login a heslo. Obraťte se na správce serveru.


    Internet

    Neděje se něco s Internetem?

    Odpověď na tuto otázku kdykoliv zní: Ano.
    Internet je obrovská síť s miliony počítačů. S pravděpodobností 100% je v každém okamžiku nějaká část Internetu porouchaná, pár tisíc počítačů je mimo provoz.
    Ale vy jste pravděpodobně nemyslel svou otázku takto. Můžete své problémy blíže specifikovat?


    Databáze, informační zdroje, přístup k nim

    Jaké informační zdroje mám jako student/zaměstnanec UK k dispozici?

    Jejich seznam najdete na Bráně k informacím http://bi.cuni.cz

    Proč se k některým nedostanu ze svého počítače doma?

    Protože nejsou volně přístupné. Univerzita Karlova za ně platí a přístup k nim je proto povolen jen z počítačů v síti univerzity (na katedrách, v učebnách apod.).

    Jak to udělat, abych se na ně přesto ze svého počítače doma dostal?

    Máte-li konto na nějakém unixovém serveru univerzity, můžete využít náš proxy server. Podrobný návod najdete zde .


    Ztráty a nálezy

    Kde jsem jen mohl nechat tu čepici/šálu/index/propisku?

    Možná u nás v ÚVT UK, když jste tu byl(a) na konzultaci.


    Počítačové učebny

    Je v areálu UK v Celetné ulici počítačová učebna veřejně přístupná studentům?

    Není. Studenti FF UK mohou používat učebny na hlavní budově FF UK na Nám. J. Palacha a ve Šporkově paláci v Hybernské ulici, studenti všech fakult UK mohou používat učebny v novém areálu UK v Jinonicích.


    Pojmy

    FAQ

    "Často kladené otázky" (Frequently Asked Questions). Pojem vznikl v pravěku počítačových sítí v prvních elektronických konferencích. Správci konferencí začali vypracovávat seznamy otázek, které se v konferenci často opakovaly. Tyto seznamy otázek (a pochopitelně i odpovědí na ně) pak pravidelně posílali do konference, později zveřejňovali na www serverech. Před posláním dotazu do konference nebo správci serveru se zkuste podívat do příslušných FAQ. Pravděpodobně tam svou otázku a odpověď na ni najdete.

    Internet

    Celosvětová počítačová síť, založená na protokolech IP. Neplést s programem "Internet Explorer".

    Internet Explorer

    Program firmy Microsoft, prohlížeč (browser) www. Neplést se sítí "Internet".


    Vladimír Horák vhor@cuni.cz 09. ledna 2006