Zpět na obsah


Opatření proti spamu na našich e-mailových serverech

Tento text platí pro poštu, která prošla přes servery dec59.ruk.cuni.cz, golias.ruk.cuni.cz a dec52.lf1.cuni.cz - tedy pro dopisy na adresy ...@cuni.cz, ...@ruk.cuni.cz, ...@czp.cuni.cz, ...@jinonice.cuni.cz, ...@lf1.cuni.cz, ...@ujop.cuni.cz a ...@kam.cuni.cz. Dále pro dopisy na adresy @ff.cuni.cz, pokud jejich vlastník má konto na serveru dec59.ruk.cuni.cz. 

Na těchto serverech běží antispamový filtr. Filtr kontroluje všechny příchozí dopisy a pokud dopis vyhodnotí jako spam, označí ho.

Strategie filtru není taková, aby uživatelé dostávali co nejméně spamu za každou cenu, ale aby dostávali co nejméně spamu a přitom pravděpodobnost toho, že někdo nedostane důležitý e-mail kvůli tomu, že se antispamový filtr zmýlil, byla co nejnižší.

Proto filtr podezřelé dopisy pouze označuje a doručuje je příjemci. Teprve příjemce má pak možnost se sám rozhodnout, jak s takto označenými dopisy naloží. 

Doporučený postup je nechat si automaticky třídit dopisy označené jako spamy do zvláštní složky jménem "SPAM". Složka "Doručená pošta" pak není zaplavená spamem a zůstává možnost kdykoliv nahlédnout do složky SPAM a zkontrolovat, zda do ní nebyl nějaký mail zařazený omylem.

Třídění pošty není defaultně zapnuto, musí si ho aktivovat příjemce pošty. Třídění probíhá buď na serveru nebo ho dělá program pro čtení pošty.

K dispozici jsou návody na aktivaci třídění:

Jak jsou spamy označovány

Dopisy vyhodnocené jako spam jsou označeny v záhlaví řádkou "X-Spam-Status: Yes". Řádka je skrytá, programy pro čtení pošty ji normálně neukazují. 

Některé programy (především rozšířený Outlook Express) podle této skryté řádky poštu třídit neumí. V tom případě je možné označovat dopisy textem ***SPAM*** v předmětu dopisu.

Jak řešit problémy

Pokud antispamový filtr označil e-mail jako spam omylem, můžete tento e-mail přeposlat (forwardovat) k analýze správci svého serveru.

Adresa správce:

Přílohy